پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان

اگر استخوان فک دچار تحلیل شده باشد، باید قبل از کاشت ایمپلنت دندان پروسه پیوند استخوان را انجام دهیم. برای کاشت بسیاری از ایمپلنت های دندان، ابتدا پیوند استخوان صورت می گیرد. پیوند، از آسیب بیشتر به دندان های مجاور جلوگیری می کند.

پیوند استخوان دندان چیست؟

به کمک پروسه پیوند، نواحی از استخوان که دچار کاهش حجم و تراکم شده است، ترمیم می شود. استخوان پیوند زده شده، یا از بدن خود فرد و یا از بانک های بافت های انسانی یا حیوانی تهیه می گردد. در مواردی نیز ممکن است بافت پیوندی، مصنوعی باشد.

پیوند استخوان دندان چه کاربردی دارد؟

زمانی که پیوند استخوان در محل مورد نظر قرار می گیرد، بدن می تواند بازسازی و ترمیم استخوان و بافت های اطراف را آغاز کند. به عبارتی، استخوان پیوند زده شده بستر را برای رشد و ترمیم بافت از دست رفته فراهم می کند. در مواردی، دندانپزشک ممکن است استخوان پیوندی را با پلاسمای غنی از پلاکت (platelet-rich plasma) ترکیب نماید. این پلاسما از خون فرد به دست می آید و پروسه بهبودی و بازسازی بافت ها را تسریع و تقویت می کند.

چه کسانی به پیوند استخوان دندان نیاز دارند؟

در افرادی که دچار تحلیل استخوان فک شده اند، معمولا پیوند انجام می شود. همچنین در موارد زیر، دندانپزشک ممکن است برای درمان از پیوند استخوان کمک بگیرد:

• کشیدن دندان
  • کاشت ایمپلنت دندان
  • بازسازی فک قبل از استفاده از دندان های مصنوعی و دنچر ها (dentures)
  • تحلیل استخوان به علت بیماری لثه

آیا پیوند استخوان دندان پروسه رایجی است؟

پروسه پیوند استخوان دندان بسیار رایج است. پیوند استخوان معمولا توسط دندانپزشک انجام می شود؛ مخصوصا متخصصان بیماری های لثه و جراحان فک و صورت.

انواع پیوند های استخوان دندان

به طور کلی، چهار نوع پیوند استخوان دندان وجود دارد:

• حفظ سوکت (socket preservation). در این نوع از پیوند استخوان، بافت پیوندی بلافاصله پس از کشیدن دندان در سوکت قرار داده می شود. بدین صورت، بافت پیوندی فضای خالی ناشی از کشیده شدن دندان را پر می کند و از بسته شدن سوکت (socket) جلوگیری می نماید.
  • پیوند افزایشی (ridge augmentation). اگر مدتی از افتادن دندان هایتان گذشته باشد، استخوان به تدریج نازک و نازک تر می شود. در پیوند استخوان افزایشی، ضخامت و حجم استخوان فک افزایش داده می شود. با انجام این کار، بستر مناسب برای کاشت ایمپلنت فراهم می شود.
  • لیفت سینوس (sinus lift). سینوس های فکی دقیقا در بالای دندان های عقبی فک بالا قرار دارند. اگر دندان های پشتی فک بالا از دست بروند، امکان دارد که سینوس ها کمی پایین بیایند و در محل ریشه دندان های از دست رفته قرار بگیرند. در این حالت، نمی توان کاشت ایمپلنت را انجام داد؛ چراکه ممکن است غشا سینوس آسیب ببیند. برای حل این مشکل، جراح فک و صورت و یا متخصص بیماری های لثه می تواند پروسه لیفت سینوس را انجام دهد. طی این پروسه، سینوس ها به مکان قبلی و صحیح خود باز می گردند. سپس، بافت پیوندی در زیر سینوس قرار داده می شود تا بنیانی محکم برای ایمپلنت دندان وجود داشته باشد.
  • پیوند استخوان پریودنتال (periodontal bone graft). عفونت لثه ها می تواند باعث فرسایش و آسیب به استخوان های فک شود. حتی در مواردی ممکن است دندان ها پس از مدتی شل شوند. در این روش، بافت پیوندی در اطراف دندان مورد نظر قرار داده می شود تا دندان دیگر در جای خود حرکت نکند و شل نباشد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تحلیل لثه چیست؟

در بسیاری از موارد، پیوند زده شده باید به طور کامل بهبود یابد و سپس، پروسه کاشت ایمپلنت انجام شود. از آنجایی که هر فرد شرایط منحصربفردی دارد، مدت زمان بهبودی در هر شخص متفاوت است. در مواردی، ممکن است دندانپزشک بتواند پروسه پیوند استخوان و ایمپلنت دندان را همزمان انجام دهد.

قبل از قرار دادن بافت استخوان پیوندی، چه اتفاقی می افتد؟

دندانپزشک با دقت دهان شما را معاینه می کند تا سلامت دندان ها، لثه ها و فک را بسنجد. همچنین، عکس های رادیوگرافی تهیه شده نیز بررسی می شوند تا میزان تحلیل استخوان فک مشخص شود. در مرحله بعد، دندانپزشک روش های مختلف درمان را برای شما شرح می دهد. در نهایت با توجه به وضعیت شما، بهترین روش درمانی انتخاب می شود.

پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان

پروسه پیوند استخوان دندان چگونه است؟

ابتدا، دندانپزشک ناحیه مورد نظر را به وسیله بی حسی موضعی، بی حس می کند. سپس، برش کوچکی در لثه های شما ایجاد می شود. بافت لثه کنار زده می شود تا استخوان فک مشخص شود. پس از تمیز و ضدعفونی کردن ناحیه، دندانپزشک بافت استخوان پیوندی را در محل مورد نظر قرار می دهد. در بسیاری از موارد، بافت پیوندی با غشائی پوشانده می شود تا آسیبی نبیند. در آخر، بافت لثه کنار زده شده، به محل اولیه خود بازگردانده می شود و برش ایجاد شده با بخیه بسته می شود.

پس از پیوند استخوان دندان چه رخ می دهد؟

پس از اتمام پروسه پیوند استخوان دندان، ممکن است احساس درد داشته باشید و لثه های شما کمی ورم کنند. این علائم کاملا طبیعی هستند و پس از چند روز به طور خود به خود از بین می روند. می توان برای کنترل و مدیریت درد، از دارو های مسکن استفاده کرد. دندانپزشک ممکن است برای شما آنتی بیوتیک نیز تجویز کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پروتز کامل (دست دندان) به جای ایمپلنت دندان

در چند روز نخست پس از پیوند استخوان دندان، امکان دارد ذرات کوچک استخوان از بخیه خارج شوند. این ذرات به شکل دانه های نمک و یا شن هستند. این اتفاق، نگران کننده نیست اما می توانید برای اطمینان با دندانپزشک خود تماس بگیرید و با او مشورت کنید.

آیا پیوند استخوان دندان دردناک است؟

در بسیاری از افراد، این پروسه بدون درد است. البته، با پیروی از دستور العمل های دندانپزشک و مراقبت های صحیح، می توانید از میزان درد و ناراحتی خود بکاهید. به علاوه، می توانید از دارو های مسکن استفاده کنید.

آیا پروسه پیوند استخوان دندان تحت بیهوشی کامل انجام می شود؟

به طور معمول، برای پیوند استخوان دندان نیازی به بیهوشی کامل نیست. این پروسه تحت بی حسی موضعی به راحتی انجام می شود. همچنین، دندانپزشک ممکن است از آرام بخش استفاده نماید تا در حین انجام پروسه، احساس ناراحتی نداشته باشید. بسته به وضعیت هر فرد، بی حسی موضعی یا بیهوشی بررسی می شود.

پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان

آیا امکان دارد پیوند استخوان دندان شکست بخورد؟

پیوند های استخوان دندان معمولا موفقیت آمیز هستند. اما مانند هر پروسه درمانی دیگری، امکان شکست وجود دارد؛ مخصوصا در افرادی که سیگار می کشند و یا بیماری زمینه ای خاصی دارند. از جمله علائم شکست پیوند استخوان دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• درد یا التهابی که با گذشت زمان شدید تر می شود.
  • ترشح چرک و یا خروج مایعات از محل پیوند
  • تحلیل و عقب رفتن لثه ها
  • عدم افزایش حجم و ضخامت استخوان فک
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  هر آنچه که باید در مورد خطرات و مشکلات احتمالی ناشی از کاشت ایپملنت بدانید

مزایای پیوند استخوان دندان

با انجام پیوند استخوان دندان، کاشت ایمپلنت راحت تر و با اطمینان بیشتری انجام می شود. پس از پروسه پیوند، استخوان فک بازسازی می شود و استحکام اولیه خود را دوباره بدست می آورد.

معایب و خطرات ناشی از پیوند استخوان دندان

پروسه پیوند استخوان دندان بسیار کم خطر است. اما ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند؛ مانند:

• خونریزی شدید
  • آسیب به اعصاب
  • پیچیدگی ها و مشکلات ناشی از بی حسی یا بیهوشی

دوران بهبودی پس از پیوند استخوان چقدر طول می کشد؟

یک یا دو هفته پس از انجام پیوند، شرایط شما کاملا به حالت عادی باز می گردد. بهبودی کامل ممکن است سه تا شش ماه طول بکشد و بستگی به عوامل متعددی دارد. برای مثال، نوع پیوند و ناحیه ای که پیوند زده شده در تعیین مدت زمان بهبودی نقش دارند.

پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان

چه زمان می توانید به سر کار برگردید؟

در بسیاری از موارد، افراد روز بعد از انجام پیوند استخوان به سر کار باز می گردند. البته، وضعیت هر فرد متفاوت است و ممکن است فردی به بیش از یک روز مرخصی و استراحت نیاز داشته باشد.

مراحل بهبودی پیوند استخوان دندان

همانطور که گفته شد، مدت زمان لازم برای بهبودی در هر فرد متفاوت است. پس از اینکه پروسه پیوند انجام شد، دندانپزشک شما را تحت نظر می گیرد. اگر قرار باشد ایمپلنت دندان برای شما گذاشته شود، ابتدا استخوان فک باید به استحکام لازم برسد.

چه زمان باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید؟

در صورت مشاهده موارد زیر، با دندانپزشک خود تماس بگیرید:

• درد بسیار شدید
  • التهاب شدید
  • ترشح چرک از محل پیوند
  • تب بالای 38 درجه سانتی گراد

تحلیل استخوان فک و دندان، برای سلامت دهان و دندان بسیار خطرناک است و مشکلات متعددی را به وجود می آورد. پیوند استخوان دندان، تا حدی این مشکلات را برطرف می کند و احتمال موفقیت کاشت ایمپلنت و دیگر درمان های دندانپزشکی را افزایش می دهد.