مقایسه بریج دندان و ایمپلنت

بدون دندان بودن علاوه بر مشکلات از دست دادن کارایی دندان در خوردن و جویدن، زیبایی لبخند شما را به شکل واضحی کاهش می‌دهد. همچنین این مسئله می‌تواند ضربه‌ای بزرگ بر اعتماد به نفس شما باشد. دو مورد از رایج‌ترین راهکارهایی که متخصصان دندانپزشکی برای حل مشکل بی‌دندانی به کار می‌گیرند؛ بریج دندان و ایمپلنت دندان نام دارند. در حالی‌که هر دو این روشهای درمانی یک مشکل را برطرف می‌کنند، اما در سطح تخصصی، هر کدام گزینه‌های متفاوتی برای انتخاب پیش روی شما خواهند گذاشت. اگر به دنبال روش درمان مناسبی برای جایگزینی دندان از دست رفته خود هستید؛ لازم است دانش کافی راجع به تفاوت‌های این دو روش درمانی داشته باشید. مقاله پیش‌رو به مقایسه جامع بریج دندان و ایمپلنت خواهد پرداخت.

شکل سمت راست ایمپلنت و سمت چپ بریج دندان است

مقایسه بریج دندان و ایمپلنت

مقایسه بریج دندان و ایمپلنت

ایمپلنت دندان چیست؟

هنگامی‌که دندانی به دلایل آسیب دیدگی یا تروما یا پوسیدگی از دست می‌رود، احتمال می‌رود بیمار دچار مشکلاتی شود. این مشکلات نظیر تحلیل استخوان فک، مشکل در تکلم یا تغییر در نحوه جویدن خواهند بود. جایگزینی دندان از دست رفته با ایمپلنت، می‌تواند به نحو چشم‌گیری کیفیت زندگی و سلامت بیمار را بهبود دهد. ایمپلنت دندان، ساختاری تشکیل شده از مواد تیتانیومی است که آن را در داخل بافت دهان و پوشش استخوان یا در داخل استخوان کار می‌گذارند. ایمپلنت در درمان بی‌دندانی به کار رفته و در حمایت از دندان پروتز ثابت یا متحرک کاربرد دارد.

سیستم ایمپلنت دندان از بدنه ایمپلنت و پایه تشکیل شده که امکان دارد پیچ فیکس پایه را نیز در برگیرد. قسمت بدنه به وسیله جراحی به عنوان ریشه دندان کاشته خواهد شد. بخش پایه نیز معمولا، به وسیله پیچ فیکسچر پایه به بدنه متصل شده و با عبور از لثه به دهان می‌رسد تا از دندان مصنوعی (روکش ایمپلنت) محافظت کند.

مقایسه بریج دندان و ایمپلنت

مقایسه بریج دندان و ایمپلنت

بریج دندان چیست؟

اگر شخصی دچار بی‌دندانی شده باشد، متخصص جراحی لثه و کاشت ایمپلنت، علاوه بر ایمپلنت  می‌تواند فضای خالی بین دندان‌های او را با بریج به یکدیگر متصل کند. بریج، دندان مصنوعی‌ است که به شکل پلی بین دندان ها عمل میکند. بریج توسط دندان‌های پایه در دو طرف حفره به‌وجود آمده از دندان خالی، در جای خود ثابت نگه داشته می‌شود. هرچند در ساخت بریج دندان می‌توان از مواد مختلفی مانند طلا استفاده کرد؛ اما غالبا برای زیبایی بیشتر دندان، از پرسلن ساخته خواهند شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آشنایی با ویژگی های یک ایمپلنت خوب

تصویر بریج دندان را نشان میدهد

چهار نوع بریج دندان وجود دارد:

  • متداول: این نوع بریج، از دندان‌های مصنوعی ایجاد شده است که توسط روکش در جای خود ثابت بوده و به هر کدام از دندان‌های پایه متصل هستند. نوع متداول زمانی کاربرد دارد که در دو طرف حفره دندان از دست رفته، دندان طبیعی وجود داشته باشد.
  • کانتی لور: هرچند به بریج متداول شباهت دارد اما در بریج کانتی لور، دندان مصنوعی که توسط روکش ثابت مانده، تنها به یکی از دندان‌های پایه متصل است.
  • مری لند: مانند نوع متداول، در بریج مری لند نیز دندان‌های پایه باید طبیعی باشند. اما در بریج متداول، از روکش روی دندان پایه استفاده می‌شود. در بریج مری لند از قالبی فلزی یا پرسلنی که به پشت دندان‌های حمایت‌کننده متصل است، استفاده خواهد شد.
  • حمایت شده به وسیله ایمپلنت: همان‌طور که از نام آن پیدا است، این نوع بریج‌ها به جای روکش یا قالب از ایمپلنت استفاده می‌کنند. به‌طور معمول در ازای هر دندان افتاده، یک ایمپلنت با جراحی جایگذاری می‌شود و این ایمپلنت‌ها، بریج را در محل خود نگه می‌دارند. این نوع از بریج نسبت به سایر انواع آن از استحکام و دوام بالاتری برخوردار خواهد بود.

مقایسه بریج دندان و ایمپلنت

اگر شخصی دچار بی‌دندانی شده و مایل به استفاده از دندان مصنوعی نباشد؛ برای ترمیم دندان خود، دو روش پیش‌روی او قرار دارد. این دو روش را ایمپلنت و بریج دندان‌ها گویند. هر کدام از این دو روش دارای مزایا و معایب خاص خود هستند.

مقایسه طول عمر ایمپلنت و بریج

در حالی‌که طول عمر ایمپلنت با مراقبت مناسب، می‌تواند به میزان طول عمر دندان طبیعی برسد؛ بریج دندان به مرور زمان تضعیف خواهد شد. دلیل این امر، فشار وارد آمده بر آن و تراش داده شدگی و در نتیجه کاهش ضخامت دندان‌های طبیعی پایه دو طرف بریج در طی فرایند درمان است. در فرایند بریج، دندان‌های طبیعی که در دو طرف حفره دندان خالی قرار گرفته‌اند، باید بخش زیادی از بافت سالم خود را از دست داده و تراشیده شوند. این مسئله دندان‌های طبیعی دو طرف حفره خالی را در معرض پوسیدگی و حتی شکستگی قرار می‌دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مرگ دندان چیست و چه علائمی دارد؟

مقایسه از نظر زیبایی و طبیعی بودن

هر دو مورد بریج و ایمپلنت قادر هستند زیبایی لبخند طبیعی شما را بازگردانند. ایمپلنت که پیچی از جنس تیتانیوم است؛ به دلیل این‌که در استخوان فک جایگذاری می‌شود، قابل رویت نیست. دندان مصنوعی کار گذاشته شده روی آن نیز، هم‌رنگ دندان طبیعی خواهد بود و کاملا ظاهری شبیه دندان های طبیعی فرد خواهد داشت. بریج دندان می‌تواند به شکل معقولانه‌ای زیبا باشد اما دندان‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند. این در حالی است که ایمپلنت به‌عنوان دندانی جدا و مستقل مانند دندان طبیعی بوده و از این منظر زیبایی بیشتری دارد.

مقایسه هزینه ای و سایر موارد بریج و ایمپلنت

بریج دندان در نهایت به ترمیم نیاز خواهد داشت و عمر آن به‌طور میانگین 10 سال تخمین زده می‌شود. اما ایمپلنت با مراقبت صحیح از آن، می‌توان اطمینان حاصل کرد که تا 25 سال نیز دوام خواهد آورد. رعایت بهداشت در مورد ایمپلنت دندان آسان‌تر از بریج بوده و مانند دندان طبیعی خواهد بود. در حالت بریج به دلیل متصل بودن چند دندان به یکدیگر، مسواک زدن کمی سخت‌تر انجام می‌گیرد. همچنین دندان‌های طبیعی زیر روکش ممکن است به تدریج در اثر عدم رسیدگی دچار پوسیدگی شوند.

زمان مورد نیاز برای درمان به این دو روش نیز با یکدیگر متفاوت است. پروسه کامل ایمپلنت کردن دندان امکان دارد تا ماه‌ها به درازا بیانجامد. هنگام دریافت ایمپلنت، جراح تا داخل استخوان فک، با دریل دندان پزشکی حفره ایجاد کرده و ریشه ایمپلنت را به استخوان متصل می‌کند. تا بهبود استخوان، امکان دارد دندان مصنوعی موقتی توسط دندانپزشک متخصص کار گذاشته شود. زمان بهبود استخوان بین 2 تا 6 ماه خواهد بود. این در حالی است که فرایند بریج دندان تنها با دو مرتبه مراجعه به دندانپزشک متخصص انجام خواهد پذیرفت.

مقایسه بریج دندان و ایمپلنت

مقایسه بریج دندان و ایمپلنت

در شکل، سمت راست بریج دندان از نوع حمایت شده با ایمپلنت و سمت چپ، ایمپلنت را نشان می‌دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اهمیت رعایت بهداشت در ایمپلنت

ایمپلنت دندان و بریج برای چه افرادی مناسب هستند؟

اشخاص با شرایط مناسب برای دریافت درمان به روش ایمپلنت، افرادی با سلامتی بالا هستند. به این معنی که به بیماری خاص به ویژه بیماری سرطان و دیابت مبتلا نبوده و تحت اشعه و شیمی درمانی قرار نداشته باشند. این بیماری‌ها سرعت بهبودی را کاهش می‌دهند. همچنین استخوان فک این افراد باید عاری از هرگونه تحلیل استخوان بوده تا به اندازه کافی برای حمایت از ایمپلنت سالم بمانند.

اگر شخصی بیش از یک دندان از دست رفته به صورت پشت هم داشته باشد؛ به احتمال زیاد برای او، بریج دندان از نظر هزینه ای گزینه بهتری نسبت به ایمپلنت خواهد بود. لازم است که ایمپلنت جداگانه در ازای هر دندان از دست داده شده، با جراحی داخل استخوان فک قرار داده شود. این مسئله خود، درمان با ایمپلنت را گران قیمت می‌کند.

سوالات متداول

  • از منظر زیبایی کدام مورد بریج یا ایمپلنت بهتر است؟

ایمپلنت به دلیل شباهت کاملی که به دندان طبیعی دارد زیبا‌تر به نظر میرسد. میزان زیبایی بریج دندان بستگی زیادی به میزان تخصص دندانپزشک زیبایی خواهد داشت.

  • جایگزینی دندان از دست رفته، با روش بریج مقرون به صرفه‌تر است یا ایمپلنت؟

هزینه بریج بسیار کم‌تر از ایمپلنت بوده اما امکان مشکل و در نتیجه تعویض آن با توجه به نحوه مراقبت، پس از حدود 10 سال  سال وجود دارد اما ایمپلنت در اکثر مواقع مادام‌العمر است. همچنین از تحلیل لثه و استخوان فک جلوگیری به عمل آورده و در نتیجه ارزش هزینه‌ای بالا را خواهد داشت.

جمع بندی

بریج دندان و ایمپلنت، دو شیوه جایگزینی دندان از دست رفته هستند. مقایسه جامع بریج دندان و ایمپلنت پیش از انتخاب پروسه درمان ضروری است. در روش بریج، دندان‌های طبیعی اطراف حفره خالی، تراش داده می‌شوند تا روکش روی آن‌ها به راحتی قرار گیرد. این امر و همچنین عدم دسترسی به این دندان‌ها به دلیل بودن در زیر روکش، آن‌ها را در خطر پوسیدگی قرار خواهد داد. این مشکل برای دندان ایمپلنت وجود نخواهد داشت. هزینه بریج ارزان‌تر از ایمپلنت بوده اما پس از چند سال نیاز به تعویض دارد. در نهایت برای بهترین تصمیم‌گیری، متخصص جراحی لثه و ایمپلنت، بهترین راهنما در انتخاب روش جایگزینی دندان خواهد بود.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code