هر آنچه که باید در مورد خطرات و مشکلات احتمالی ناشی از کاشت ایپملنت بدانید

ایمپلنت های دندانی (dental implants) روشی موثر برای جایگزین کردن دندان های دائمی از دست رفته و یا آسیب دیده هستند. کاشت ایمپلنت، پروسه ای است که در آن دندانپزشک یک تیر فلزی (post) را در استخوان فک شما قرار می دهد. این تیر مانند ریشه دندان طبیعی عمل می کند. بخش روکش یا دندان مصنوعی (artificial tooth) بر روی پست یا همان تیر قرار می گیرد. ایمپلنت های دندان دوام بالایی دارند و مقاوم هستند. به علاوه، از نظر ظاهری تفاوتی با دندان های طبیعی ندارند.

اگر ایمپلنت های دندان درست عمل کنند، از دنچر ها (dentures) و بریج های دندانی (dental bridge) بهتر هستند. ایمپلنت های دندانی از دنچر های متحرک مقاوم ترند و احساس راحتی بیشتری دارند. البته، پروسه کاشت ایمپلنت چندین جلسه طول می کشد و ممکن است خطراتی هم وجود داشته باشد.

ایمپلنت دندان چگونه کار می کند؟

اگر یک یا چند دندان خود را از دست داده اید، ممکن است دندانپزشک کاشت ایمپلنت را پیشنهاد دهد. ایمپلنت ها، جایگزین های دائمی برای دندان های از دست رفته هستند و دوام بالایی دارند.

مراحل جراحی کاشت ایمپلنت به صورت زیر است:

برداشتن دندان

اگر دندان شما شدیدا آسیب دیده باشد، دندانپزشک آن را می کشد. برای انجام بقیه پروسه، باید صبر کرد تا از کشیدن دندان بهبود پیدا کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انواع روکش ایمپلنت و تفاوت های آن ها

آماده کردن فک

پس از اینکه از کشیدن دندان بهبود پیدا کردید، دندانپزشک باید از سلامت فک شما اطمینان حاصل کند؛ چراکه فک باید به اندازه کافی قوی باشد تا ایمپلنت درون آن قرار بگیرد. ممکن است برای بالا بردن تراکم استخوانی، نیاز باشد پیوند استخوان انجام دهید. اگر دندانپزشک متخصص مجبور شود پیوند استخوان را برای شما انجام دهد، باید تا زمان بهبودی کامل صبر کنید و سپس مرحله بعدی کاشت را انجام دهید.

 مشکلات کاشت ایمپلنت

مشکلات کاشت ایمپلنت

قرار دادن ایمپلنت

کاشت ایمپلنت یک پروسه جراحی است. دندانپزشک برشی روی لثه ها ایجاد می کند تا استخوان فک نمایان شود. سپس، سوراخی در استخوان ایجاد می شود تا قسمت پست (post) ایمپلنت در آن قرار بگیرد. پس از آن باید به مدت چند ماه صبر کنید تا ایمپلنت به استخوان جوش بخورد.

قرار دادن اباتمنت (abutment placement)

هر گاه ایمپلنت به استخوان فک جوش خورد، دندانپزشک می تواند اباتمنت (abutment) را روی ایمپلنت قرار دهد. اباتمنت در بالا خط لثه قرار می گیرد. برخی مواقع، همزمان با قرار دادن بخش پست ایمپلنت، اباتمنت نیز قرار داده می شود. روکش یا دندان مصنوعی روی اباتمنت گذاشته می شود.

قرار دادن دندان مصنوعی

دندانپزشک قالبی از دندان های شما تهیه می کند تا دندان مصنوعی را از روی آن بسازد. دندان مصنوعی باید ظاهری مانند دیگر دندان ها داشته باشد و باید جای خالی را به درستی پر کند. هرگاه دندان مصنوعی آماده شد، دندانپزشک آن را به اباتمنت (abutment) وصل می کند.

 مشکلات کاشت ایمپلنت

مشکلات کاشت ایمپلنت

در کاشت ایمپلنت چه مشکلاتی ممکن است به وجود بیاید؟

عدم جوش خوردن استخوان به ایمپلنت

امکان دارد استخوان فک به ایمپلنت جوش نخورد و ایمپلنت در جای خود ثابت نشود. در این صورت نمی توان دندان مصنوعی را روی آن قرار داد. ممکن است ایمپلنت از جای خود در بیاید و بیرون بیفتد. البته، اگر استخوان فک به آن جوش نخورد، خود دندانپزشک ایمپلنت را خارج می کند. در این حالت می توانید تصمیم بگیرید که دوباره پروسه کاشت ایمپلنت را انجام دهید و یا روشی جدید را امتحان کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  هزینه ایمپلنت دندان با بیمه چگونه است؟

جایگذاری اشتباه ایمپلنت

ممکن است دندانپزشک ایمپلنت را در جای نادرستی قرار دهد. اگر مشکلی در جایگاه و زاویه ایمپلنت به وجود بیاید، منجر به مشکلات متعددی می شود. امکان دارد ایمپلنت به خوبی به استخوان فک جوش نخورد، ممکن است به دندان های مجاور بیش از حد نزدیک باشد و احساس درد و ناراحتی به وجود بیاورد. اگر چنین مشکلی برای شما پیش آمد، یا باید ایمپلنت را بردارید و یا آن را با ایمپلنت جدیدی جایگزین کنید. در این پروسه، بسیار مهم است که دندانپزشک متخصصی که به آن مراجعه کردید، با تجربه و ماهر باشد. زیرا می توانید با خیال راحت، ادامه پروسه درمانی را به او بسپارید.

خطرات ناشی از کاشت ایمپلنت دندان

آسیب به سینوس ها

یکی از خطرات ناشی از کاشت ایمپلنت، آسیب به سینوس ها است. فک بالای شما مستقیما در زیر سینوس های بینی شما قرار دارد. ایمپلنت هایی که روی فک بالا قرار می گیرند، ممکن است به این سینوس ها نفوذ پیدا کنند و باعث درد یا حتی عفونت شوند. اگر چنین اتفاقی رخ داد، دندانپزشک شما را مطلع می کند و سپس هر آنچه که باید را برای درمان انجام می دهد.

عفونت

مانند هر عمل جراحی دیگری، جراحی کاشت ایمپلنت خطر عفونت را به همراه دارد. دندانپزشک به شما می گوید که چگونه باید زخم جراخی را تمیز نگه دارید و از آن مراقبت کنید. اگر علائمی مانند درد، تورم یا خروج مایعات از محل زخم را مشاهده کردید، سریعا با دندانپزشک تماس بگیرید. امکان دارد برای درمان عفونت لثه ها یا استخوان به پروسه های درمانی اضافه تر نیاز داشته باشید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  جراحی لثه یا همان جراحی پریودنتال چیست؟

آسیب به اعصاب

جراحی کاشت ایمپلنت ممکن است باعث آسیب به اعصاب شود. به همین دلیل است که قبل از جراحی، دندانپزشک باید عکس رادیوگرافی دهان را بررسی کند؛ از این طریق می تواند به محل اعصاب مختلف در دهان شما پی ببرد. آسیب اعصاب می تواند تبعات غیر قابل جبرانی داشته باشد. می توانید قبل از جراحی، از دندانپزشک خود اطلاعات بیشتری در این مورد بگیرید.

در مواردی، کاشت ایمپلنت بر دندان های مجاور تاثیر می گذارد. اگر دندان های اطراف مشکلاتی مانند پوسیدگی یا ریشه آسیب دیده داشته باشند، جراحی کاشت ایمپلنت ممکن است وضعیت آن ها را بدتر کند. به همین دلیل، قبل از انجام جراحی ایمپلنت، دندانپزشک باید دندان های اطراف را به خوبی معاینه کند.

 مشکلات کاشت ایمپلنت

مشکلات کاشت ایمپلنت

کلام آخر

قبل از جراحی کاشت ایمپلنت، تا جای ممکن درباره آن اطلاعات به دست بیاورید و با دندانپزشک خود مشورت کنید. اگر مشکل یا بیماری خاصی دارید، حتما دندانپزشک متخصص را در جریان قرار دهید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code