انتخاب بین عصب کشی یا کاشت ایمپلنت

در برخی از پروسه های درمانی دندانپزشکی، بیمار و دندانپزشک باید به کمک همدیگر تصمیمات لازم را بگیرند. در برخی موارد پیش می آید که بیمار باید بین کاشت ایمپلنت یا عصب کشی، یک راه را انتخاب کند. تصمیم گیری باید خیلی سریع انجام شود؛ چراکه سلامت دندان های بیمار در خطر است. اگر درمان به موقع صورت نگیرد، دندانپزشک مجبور به انجام اقدامات لازم برای نجات دندان می شود. در مقایسه عصب کشی (root canal) و کاشت ایمپلنت (dental implant)، باید بدانید که هر دو روش معمولا موفقیت آمیز هستند. البته، ایمپلنت به مراقبت دقیق تری نیاز دارد.

عصب کشی یا ایمپلنت

عصب کشی یا ایمپلنت

عصب کشی (root canal)

در پروسه عصب کشی، عفونتی که در داخل کانال های دندان وجود دارد، برداشته می شود. در واقع، در مواردی باکتری وارد بخش های داخلی دندان می شود و عفونت ایجاد می کند. اگر اقدامات درمانی به موقع انجام نشود، دندان از دست می رود و باید کشیده شود.

پروسه عصب کشی به چه صورت است؟

عصب کشی، پروسه دردناکی نیست. از آنجایی که قبل از شروع پروسه، تحت بی حسی موضعی قرار می گیرید، تقریبا هیچ دردی را حس نخواهید کرد. ابتدا، دندانپزشک کانال های داخل دندان را با دقت تمیز می کند. پس از خارج کردن پالپ عفونی و ملتهب، دندانپزشک دندان را با مواد مخصوصی پر می کند. پس از اتمام پروسه عصب کشی، ممکن است دندان نیاز به روکش (crown) داشته باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نحوه صحیح مراقبت از ایمپلنت دندان

چه کسانی به پروسه عصب کشی نیاز دارند؟

دندانپزشک، انجام عصب کشی را به دلایل مختلفی پیشنهاد می دهد. اگر دندانی شدیدا پوسیده شده باشد و یا ترک خورده باشد، انجام عصب کشی پیشنهاد می شود. زمانی که دندان ترک می خورد، باکتری ها می توانند به بخش های داخلی دندان نفوذ پیدا کنند و عفونت و پوسیدگی ایجاد کنند. در اکثر موارد، انجام عصب کشی دندان را از مرگ نجات می دهد.

مزایای پروسه عصب کشی چیست؟

پروسه عصب کشی معمولا در یک یا دو جلسه انجام می شود. بهبودی پس از انجام عصب کشی، حدودا یک هفته طول می کشد. البته، برخی افراد تا چندین هفته، حساس شدن دندان ها را تجربه می کنند. یکی از بزرگ ترین مزیت های عصب کشی این است که دندان طبیعی حفظ می شود.

معایب عصب کشی دندان چیست؟

اگر پروسه عصب کشی را به موقع انجام ندهید، ممکن است دندانپزشک نتواند دندان شما را نجات دهد. به علاوه، بسیاری از افراد از انجام این پروسه هراس دارند. باید بدانید که پروسه عصب کشی دردناک تر از پرکردن دندان نیست. به علاوه، مدت زمان لازم برای بهبودی نیز زیاد نیست.

عصب کشی یا ایمپلنت

عصب کشی یا ایمپلنت

کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت

اگر برای انجام پروسه عصب کشی دیر شده باشد و یا دندان به شدت آسیب دیده باشد، دندانپزشک دندان مورد نظر را می کشد و ایمپلنت را جایگزین آن می کند. ایمپلنت در نهایت، ظاهری مشابه دندان های طبیعی خواهد داشت.

پروسه کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت

برای انجام این پروسه باید چندین بار به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک، دندان آسیب دیده را می کشد و به جای آن ایمپلنت را در فک قرار می دهد. دندان مصنوعی یا روکش، در مراحل بعد بر روی پایه ایمپلنت قرار می گیرد. باید با ایمپلنت همانند دندان های طبیعی خود رفتار کنید. البته، پس از کاشت ایمپلنت بهتر است با دقت بیشتری دندان هایتان را تمیز کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کاشت ایمپلنت دیجیتال و مزایای آن

چه کسانی باید کاشت ایمپلنت را انجام دهند؟

اگر دندان خود را از دست داده اید، دندان تان شکسته و یا به شدت پوسیده است، ممکن است نیاز باشد دندان خود را بکشید و ایمپلنت را جایگزین آن کنید. پایه ایمپلنت در داخل فک قرار می گیرد و به مرور زمان به استخوان جوش می خورد. در این صورت، ایمپلنت در جای خود محکم و ثابت می شود. ایمپلنت در واقع مانند ریشه دندان طبیعی عمل می کند. می توان از کاشت ایمپلنت برای گذاشتن بریج (bridge) یا دنچر (dentures) نیز استفاده کرد.

مزایای کاشت ایمپلنت

با کشیدن دندان آسیب دیده و کاشت ایمپلنت، ظاهر لبخند شما دوباره زیبا می شود. همچنین، کاشت ایمپلنت از حرکت و جابه جایی سایر دندان ها، پس از کشیده شدن دندان جلوگیری می کند. در مواردی، برای گذاشتن بریج یا دنچر از کاشت ایمپلنت کمک گرفته می شود. در این صورت، بریج یا دنچر به خوبی در جای خود ثابت می شوند.

اگر پروسه عصب کشی به موقع انجام نشود، دندانپزشک مجبور به کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت می شود. ظاهر ایمپلنت دندانی کاملا مشابه دندان های طبیعی است. رنگ دندان مصنوعی یا روکش به گونه ای انتخاب می شود که شبیه رنگ دندان های طبیعی باشد. در این صورت، کسی متوجه وجود ایمپلنت در دهان شما نمی شود. اگر به خوبی از ایمپلنت نگهداری کنید، تا سال های سال به خوبی برای شما کار می کند.

معایب کاشت ایمپلنت

پروسه کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت به زمان بسیار بیشتری نسبت به عصب کشی نیاز دارد. به علاوه، پس از کشیدن دندان باید پروسه بهبودی طی شود و سپس مراحل بعدی صورت گیرد. پس از قرار دادن ایمپلنت در فک نیز، باید مدتی صبر کرد تا ایمپلنت به استخوان جوش بخورد. کل پروسه کاشت ایمپلنت ممکن است چندین ماه طول بکشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دلایل ایجاد لکه های سیاه بر روی لثه ها

در مواردی که دندان شما از دست رفته است، بهترین راه همان کاشت ایمپلنت است. ایمپلنت دندان از نظر ظاهری و عملکرد، مشابه دندان طبیعی است. بنابراین با کاشت ایمپلنت می توانید به زندگی عادی خود بازگردید.

عصب کشی یا ایمپلنت

عصب کشی یا ایمپلنت

کلام آخر

تشخیص این که دندان شما نیاز به عصب کشی دارد و یا باید کشیده شود و به جای آن ایمپلنت قرار بگیرد، بر عهده دندانپزشک متخصص است. دندانپزشک با بررسی وضعیت دندان های شما، بهترین روش را انتخاب می کند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code