جایگزین‌های ایمپلنت دندان (بریج دندان، پروتز پارسیل، پروتز کامل و…)

امروزه برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. ایمپلنت یکی از روش‌های مرسوم برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته است. با پیشرفت علم دندانپزشکی علاوه‌ بر ایمپلنت، روش‌های دیگری نیز به کار می‌روند. شما با توجه به شرایط و مشورت با دندانپزشک می‌توانید از جایگزین‌های ایمپلنت دندان‌ استفاده کنید. آشنایی با هر یک از روش‌ها سبب تصمیم‌گیری بهتر شما می‌شود. با ما همراه باشید تا این روش‌ها را بهتر بشناسیم.

اهمیت درمان ایمپلنت دندان

در سن میان‌سالی ممکن است فرد یک یا چند دندان خود و در برخی افراد در سنین جوانی به دلایل متعددی دندان‌های خود را از دست بدهند. عواملی مانند بیماری‌های لثه، پوسیدگی و آسیب‌های دندانی از جمله عوامل شایع از دست دادن دندان‌ها هستند. هر دندان دارای نقش مهمی در دهان است.

دندان‌ها به خوب صحبت کردن و داشتن لبخندی زیبا کمک می‌کنند. همچنین بدون وجود آن‌ها جویدن و خرد کردن غذا امکان‌پذیر نیست. دندان‌ها نقش بسیار مهمی در ساختار دهان دارند که با ایجاد فاصله ناشی از از دست دادن آنها در دهان، مشکلات بسیار زیادی در دهان به وجود می‌آید. یکی از بهترین روش‌های جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته ایمپلنت دندان است. ایمپلنت به سوکت استخوان وصل شده و استخوان اطراف ایمپلنت سبب محکم نگه داشتن آن در فک می‌شود.

آیا برای ایمپلنت جایگزینی وجود دارد؟

یکی از بهترین روش‌های جایگزینی دندان ایمپلنت است. برخی از افراد تمایل دارند که از روش‌های دیگری برای انجام این کار استفاده کنند. به همین علت برای بسیاری از بیماران سوال پیش می‌آید که آیا برای ایمپلنت جایگزینی وجود دارد؟ پاسخ ما به این سوال مثبت است. در ادامه به توضیحات بیشتری در مورد هر یک از این روش‌ها می‌پردازیم.

جایگزین‌های ایمپلنت دندان

جایگزین‌های ایمپلنت دندان

بریج دندان

یکی از روش‌های جایگزین ایمپلنت برای دندان‌های از دست رفته بریج دندان است. بریج دندان می‌تواند به حفظ ظاهر دندان‌های شما کمک کند. در حقیقت با استفاده از این روش شکاف میان دندان‌های از دست رفته پر می‌شود. در صورت از دست دادن یک یا چند دندان می‌توانید با استفاده از بریج ظاهری زیبا برای دندان‌های خود ایجاد کنید. در این روش با استفاده از یک پل شکاف میان دندان‌ها پر می‌شود. پل از تاج‌های دندان‌ها کشیده می‌‎شود که در برخی مواقع نیز دندان‌های کاذب ساخته شده و در جای خود قرار می‌گیرند. توجه داشته باشید که برای انجام بریج، دندان‌های دو طرف باید سالم باشند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا پروسه پیوند لثه دردناک است؟

پروتز پارسیل

اگر یک یا چند دندان خود را از دست داده‌اید، نگران نباشید؛ با استفاده از روش‌هایی مانند پروتز پارسیل می‌توانید این مشکل را حل کنید. پروتز پارسیل یکی از بهترین راه‌ها برای پر کردن جای دندان‌های از دست رفته است. این پروتز از جمله پروتزهای متحرک به شمار می‌رود. اگر از این روش برای پر کردن جای خالی دندان خود استفاده کنید ممکن است تا هفته‌ها احساس ناخوشایندی داشته باشید. البته پس از گذشت مدتی به این شرایط عادت کرده و می‌توانید با این پروتزها مانند دندان طبیعی خود رفتار کنید.

جایگزین‌های ایمپلنت دندان

جایگزین‌های ایمپلنت دندان

پروتز کامل

پروتز‌های کامل یکی از انواع متحرک پروتز دندان‌ها هستند. از این پروتزها هنگامی‌که همه دندان‌ها کشیده شده باشند استفاده می‌کنیم. پروتزهای کامل به دو دسته معمولی و فوری تقسیم‌بندی می‌شوند. پروتزهای فوری، پروتزهایی هستند که از آن‌ها به صورت موقت استفاده می‌شود. در حقیقت از این پروتزها تا زمان آماده شدن پروتزهای کامل معمولی استفاده می‌شود. پس از کشیدن دندان‌ها و با گذشت 12 هفته می‌توانید از پروتزهای فوری استفاده کنید. در هنگام آماده شدن پروتزهای معمولی، دیگر از پروتزهای فوری استفاده نمی‌شود.

جایگزین‌های ایمپلنت دندان

جایگزین‌های ایمپلنت دندان

ایمپلنت بهترین روش برای دندان های از دست رفته

ایمپلنت‌ دندان بهترین راه حل‌ برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته است. در روش ایمپلنت برای جایگزینی ریشه‌ها از یک پایه تیتانیومی استفاده می‌کنند. روش ایمپلنت سبب ایجاد چهره‌ای جوان‌تر در شما می‌شود و در اکثر مواقع بسیار موفقیت آمیز است. در روش ایمپلنت دندان‌ها به صورت کاملا طبیعی در جای خود قرار داده می‌شوند.

 این روش موجب بهبود عملکرد دندان‌ها و کاهش احتمال از دست دادن و تحلیل استخوان‌‎های فک می‌گردد. توجه داشته باشید که ایمپلنت‌ دندان به عنوان یک روش ثابت جایگزین کردن دندان در نظر گرفته می‌شود. اگر از ایمپلنت‌ دندان به درستی استفاده کنید آن‌ها تا آخر عمر سالم خواهند ماند؛ این در حالی است که پروتزهای مصنوعی ماندگاری بالایی نداشته‌ و پس از گذشت مدتی باید تعویض شوند. ایمپلنت‌ دندان در استخوان فک ثابت و محکم شده و حس دندان های طبیعی فرد را برای وی تداعی میکند.

جایگزین‌های ایمپلنت دندان

جایگزین‌های ایمپلنت دندان

مزایای استفاده از بریج دندان

استفاده از بریج دندان موجب می‌شود که راحت‌تر مواد غذایی را گاز گرفته یا بجوید. همچنین استفاده از بریج دندان، از جابه‌جایی دندان‌ها و ایجاد بی نظمی دندانی جلوگیری کرده و سبب باقی ماندن آن‌ها در جای خود می‌شود. بریج دندان لبخندی زیبا را به شما هدیه می‌دهد و به بهتر صحبت کردن شما نیز کمک می‌کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  همه چیز در مورد خارش لثه

روش بریج ماندگاری نسبتا خوبی دارد. اگر از بریج به خوبی مراقبت کنید سال‌ها بدون هیچ مشکلی از آن‌ها استفاده خواهید کرد. این روش طول عمری معادل 5 تا 7 سال داشته که در صورت استفاده صحیح از آن‌ها بیش از 10 سال ماندگاری دارند. برخی از افراد تصور می‌کنند که بریج‌ها در هنگام غذا خوردن سبب اذیت شدن افراد می‌شوند که این تفکر غلط است. استفاده از بریج به سهولت غذا خوردن شما کمک بسیار کمک می‌کند. توجه داشته باشید که مهم‌ترین اصل در استفاده از بریج دندان عمل به توصیه‌های دندانپزشک است.

جایگزین‌های ایمپلنت دندان

جایگزین‌های ایمپلنت دندان

مزایای پروتز پارسیل

پروتزها به‌گونه‌ای ساخته می‌شوند که کوچک‌ترین حرکتی در دهان نداشته باشند. استفاده از پروتز پارسیل سبب زیبایی دندان‌ها شده و جلوه‌ای طبیعی به دندان‌های شما می‌بخشد. این پروتز سبب کاهش فشار به سایر دندان‌ها شده و کمک بسیار زیادی به مراقبت از آن‌ها می‌کند. به طور کلی پروتز پارسیل می‌تواند آسیب‌های احتمالی به دندان اعم از ساییدگی و فرسایش بافت لثه را کاهش دهند. اگر قصد دارید از روشی مقرون به صرفه برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته خود استفاده کنید، توصیه می‌شود که پروتز پارسیل انتخاب نمایید. توجه داشته باشید که این روش جایگزینی دندان‌ها، دائمی نیست.

سوالات متداول

  • هزینه پروتز دندان چقدر است؟

هزینه پروتز دندان و ایمپلنت به عواملی نظیر دست‌مزد دندانپزشک و هزینه‌های کلینیک  بستگی دارد.

  • طول عمر ایمپلنت چند سال است؟

ایمپلنت‌ها به دلیل طول عمر بسیار بالا یک روش دائمی برای جایگزینی دندان‌ها محسوب می‌شوند. طول عمر متوسط این روش 25 سال است.

  • طول دوره درمان ایمپلنت چقدر است؟
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تاثیر بیماری لثه بر بیماری فشار خون

از زمان کاشت تا زمان جوش خوردن استخوان به ایمپلنت ممکن است چند ماه طول بکشد. در این چند ماه سعی کنید به توصیه‌های متخصص کاشت ایمپلنت و مراقبت‌های لازم عمل کنید.

  • شرایط لازم برای ایمپلنت چیست؟

یکی از مهم‌ترین شرایط برای استفاده از روش ایمپلنت چگونگی کیفیت و ابعاد استخوان فک است. اگر استخوان فک کیفیت و ابعاد مناسبی نداشته باشد امکان استفاده از این روش با استفاده از پیوند و تقویت استخوان نیز وجود دارد.

جمع بندی

یکی از بهترین روش‌های جایگزینی دندان‌ها استفاده از ایمپلنت است. علاوه بر ایمپلنت روش‌های مقرون‌ به‌ صرفه دیگری نیز وجود دارند که برای جایگزینی دندان‌ها موثر هستند. با وجود روش‌هایی مانند ایمپلنت نگران دندان‌های از دست رفته خود نباشید. با این روش‌ها می‌توانید دندان‌هایی کاملا طبیعی برای خود ایجاد کنید. توجه داشته باشید که روش‌های مانند ایمپلنت دارای حساسیت خاصی است. برای انجام این کار باید به دندانپزشک یا متخصص کاشت ایمپلنت مجرب و یک کلینیک معتبر مراجعه کنید. همچنین مراقبت‌های پس از ایمپلنت را جدی بگیرید تا بهترین نتیجه حاصل شود.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code