آمادگی برای کاشت ایمپلنت دندان

پروسه کاشت ایمپلنت در چند مرحله و طی چندین ماه انجام می شود. یکی از این مراحل، جراحی دهان است که باید قبل از انجام آن، آمادگی های لازم را داشته باشید. باید قدم به قدم، برای کاشت ایمپلنت دندان آماده شوید. پس از انجام جراحی نیز، باید از دستور العمل های دندانپزشک متخصص پیروی کنید تا مشکلی به وجود نیاید.

با رعایت برخی نکات، می توانید پروسه کاشت ایمپلنت را راحت تر پشت سر بگذارید. در ادامه این مقاله، به نکات مهم می پردازیم.

برای معاینه دقیق دندان ها، به دندانپزشک مراجعه کنید

دندانپزشک با معاینه دندان های شما متوجه می شود که امکان کاشت ایمپلنت وجود دارد یا خیر. در واقع، وضعیت دندان ها شما، مراحل بعدی درمان را مشخص می کند. دندانپزشک، معمولا عکس رادیوگرافی (X-rays) دندان های شما را نیز بررسی می کند. مراحل بعدی درمان، به موارد زیر بستگی دارد:

  • اگر سیستم ایمنی بدن شما ضعیف شده باشد، دندانپزشک ابتدا آنتی بیوتیک هایی را برای شما تجویز می کند و سپس جراحی دهان را انجام می دهد.
  • اگر به ماده بی حسی یا مواد به کار رفته در ایمپلنت دندان حساسیت داشته باشید، دندانپزشک باید از موارد جایگزین استفاده کند.
  • اگر دارویی مصرف می کنید که ممکن است با ماده بی حسی تداخل ایجاد کند و یا بر نتیجه جراحی تاثیر بگذارد، دندانپزشک برنامه درمانی را تغییر می دهد.
  • اگر استخوان فک نیاز به آماده سازی داشته باشد، دندانپزشک پروسه پیوند استخوان را انجام می دهد.
  • اگر در سلامت کامل باشید، ممکن است دندانپزشک کاشت ایمپلنت و جایگذاری اباتمنت (abutment) را در یک جلسه انجام دهد. حتی در مواردی امکان دارد روکش نیز به همراه ایمپلنت و اباتمنت گذاشته شود.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا ورزش و فعالیت‌های بدنی پس از ایمپلنت با محدودیت همراه است؟

پس همانطور که گفته شد، دندانپزشک متخصص پس از ارزیابی وضعیت دندان ها و با توجه به نیاز بیمار، برنامه درمانی را تنظیم می کند.

آمادگی برای کاشت ایمپلنت دندان

آمادگی برای کاشت ایمپلنت دندان

با دندانپزشک خود صادق باشید

قبل از انجام پروسه کاشت ایمپلنت، دندانپزشک دندان های شما را به طور دقیق معاینه می کند. باید سوابق دندانپزشکی و پزشکی خود را در اختیار وی قرار دهید. برای گرفتن نتیجه مطلوب، باید با دندانپزشک متخصص صادق باشید. اگر سیگار می کشید، رژیم غذایی خاصی دارید، نوشیدنی های الکلی مصرف می کنید، حساسیت دارویی دارید و یا به بیماری زمینه ای مبتلا هستید، به دندانپزشک اطلاع دهید. توجه داشته باشید که پنهان کردن هر یک از این موارد، می تواند باعث اختلال در روند درمان شود.

در صورت مشاهده هر گونه تغییر در وضعیت دهان خود، دندانپزشک متخصص را مطلع کنید

مقطع زمانی پیش از انجام جراحی ایمپلنت دندان، بسیار حیاتی است. در صورت مشاهده هر گونه تغییر در وضعیت دندان ها و سلامت عمومی بدن، باید دندانپزشک متخصص را مطلع سازید. برای مثال، اگر سرما بخورید و یا به آنفولانزا مبتلا شوید، بهبودی پس از انجام جراحی آهسته تر اتفاق می افتد و ممکن است خطرناک باشد.

دندانپزشک در صورت نیاز برای شما آنتی بیوتیک تجویز می کند

پس از جراحی های پیوند عضو و یا گذاشتن ایمپلنت، پزشکان دارو های سرکوب کننده سیستم ایمنی تجویز می کنند تا از حمله سلول های بدن به بافت پیوندی یا ایمپلنت جلوگیری شود. قبل از کاشت ایمپلنت دندان نیز، باید آنتی بیوتیک های تجویز شده را مصرف کنید. در واقع، آنتی بیوتیک ها مانند یک سیستم ایمنی جایگزین عمل می کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دلایل ایجاد درد در لثه ها

به همین دلیل، افرادی که به بیماری های مزمن دچار هستند، باید قبل و بعد از کاشت ایمپلنت دندان از آنتی بیوتیک ها استفاده کنند.

بدن خود را برای کاشت ایمپلنت دندان آماده کنید

جراحی دهان معمولا تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. بنابراین، از 12 ساعت قبل از عمل جراحی، نباید غذایی بخورید. همچنین در هنگام عمل جراحی، بهتر است لباسی آزاد به تن داشته باشید.

آمادگی برای کاشت ایمپلنت دندان

آمادگی برای کاشت ایمپلنت دندان

در صورت نیاز، استخوان فک شما باید بازسازی شود

اگر به هر دلیلی استخوان فک نتواند ایمپلنت را تحمل کند، دندانپزشک باید فک را بازسازی کند و آن را برای کاشت ایمپلنت آماده نماید:

  • اگر فک نازک باشد یا استحکام کافی نداشته باشد، دندانپزشک پروسه پیوند استخوان را انجام می دهد.
  • برای کاشت ایمپلنت، ممکن است نیاز به تغییر شکل و فرم استخوان فک باشد.
  • اگر فک بیش از حد بزرگ باشد، دندانپزشک مقداری از استخوان را برمی دارد.
  • اگر دندان نهفته ای وجود داشته باشد، دندانپزشک آن را از فک خارج می کند.

پس از بهبودی کامل استخوان فک، دندانپزشک می تواند مراحل بعدی درمان را انجام دهد.

پس از کاشت ایمپلنت دندان باید چند روز استراحت کنید

پس از هر پروسه درمانی دندانپزشکی، مقداری درد و التهاب طبیعی است. در چند روز نخست پس از جراحی کاشت ایمپلنت باید استراحت کنید. برای راحتی بیشتر، موارد زیر را انجام دهید:

  • از قبل از انجام عمل جراحی، برای خود غذا های نرم آمده کنید و دارو های مسکن ضد درد تهیه کنید.
  • حداقل دو روز، مرخصی بگیرید و استراحت کنید.
  • تا یک هفته پس از انجام جراحی، برنامه روزانه خود را سبک نگه دارید.
  • ورزش سنگین انجام ندهید.

به یاد داشته باشید که آماده سازی قبل از عمل جراحی، در نتیجه نهایی تاثیر دارد

مراقبت های قبل و پس از عمل جراحی، در نتیجه نهایی و سرعت بهبودی تاثیر دارند. اگر در مورد آماده سازی های قبل از عمل سوالی دارید، با دندانپزشک متخصص مشورت کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سفید شدن لثه ها به چه معنی است؟

دستور العمل های قبل از انجام جراحی ایمپلنت دندان

دندانپزشک دستورالعمل هایی را که باید قبل از انجام جراحی از آن ها پیروی کنید، در اختیار شما قرار می دهد. با دقت آن ها را انجام دهید تا مشکلی در پروسه جراحی به وجود نیاید. این دستورالعمل ها عبارتند از:

  • از 6 تا 12 ساعت قبل از جراحی، غذا نخورید و چیزی ننوشید.
  • پس از اتمام جراحی، تا 24 ساعت نباید رانندگی کنید.
  • اگر قبل از شروع جراحی اضطراب دارید، دندانپزشک متخصص را در جریان قرار دهید.
  • تا یک هفته پس از انجام جراحی، استراحت کنید.
آمادگی برای کاشت ایمپلنت دندان

آمادگی برای کاشت ایمپلنت دندان

چند نکته دیگر در مورد آماده شدن برای کاشت ایمپلنت دندان

برای چند روز نخست پس از عمل جراحی، غذا های نرم آماده کنید

در چند روز نخست پس از جراحی، باید استراحت داشته باشید. بنابراین، بهتر است که از قبل، غذاهایی را آماده کنید. پس از کاشت ایمپلنت، برای جلوگیری از بروز مشکل باید غذا های نرم مانند سوپ و تخم مرغ را در رژیم غذایی خود قرار دهید؛ مخصوصا اگر پیوند استخوان نیز انجام داده باشید.

اگر قبل از انجام جراحی اضطراب شدیدی دارید، در مورد مصرف آرام بخش با دندانپزشک مشورت کنید

اگر قبل از انجام جراحی استرس شدیدی دارید، حتما با دندانپزشک در میان بگذارید و از او کمک بگیرید. ممکن است مصرف دارو های آرام بخش به شما کمک کند.

روز قبل از جراحی، به اندازه کافی بخوابید

داشتن خواب کافی در روز قبل از جراحی، به کاهش استرس کمک می کند. به یاد داشته باشید که پروسه کاشت ایمپلنت کم خطر است. همچنین، داشتن خواب کافی پروسه بهبودی را سریع تر می کند.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله گفته شد، آماده سازی های قبل از کاشت ایمپلنت دندان بسیار مهم هستند و تاثیر مستقیمی در نتیجه نهایی دارند. با دقت از دستورالعمل های دندانپزشک متخصص پیروی کنید تا مشکلی در پروسه به وجود نیاید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code