اهمیت رعایت بهداشت در ایمپلنت

ایمپلنت‌ها امروزه یکی از متداول‌ترین و پرطرفدارترین روش‌های جایگزین کردن یک یا چندین دندان از دست رفته در بزرگسالان هستند. طبق نظر دندان‌پزشکان اهمیت رعایت بهداشت در ایمپلنت به حدی زیاد است که آن را لازمه موفقیت روند درمان می‌دانند. آیا شما هم می‌خواهید پس از انجام ایمپلنت تا سالیان بسیار دندان‌های سالم و زیبا داشته باشید؟ عدم رعایت بهداشت ایمپلنت دندان می‌تواند موجب رشد باکتری یا پلاک در اطراف ایمپلنت شود که به سبب آن درمان ایمپلنت با شکست مواجه خواهد شد. در اینجا می‌خواهیم به اهمیت رعایت بهداشت در ایمپلنت بپردازیم.

ایمپلنت دندان و کاربرد آن

امروزه طرفداران ایمپلنت رو به افزایش است. چرا که ایمپلنت‌ها به عنوان دندانی ثابت بوده و همانند دندان‌های طبیعی در دهان قرار داده می‌شوند. اگر چه طول عمر متوسط ایمپلنت‌های دندانی حدود ۳۰ تا ۴۰ سال است، اما شما می‌توانید با رعایت بهداشت آن‌ها را تا پایان عمر خود سالم نگه دارید.

ایمپلنت دندان نوعی ابزار است که در استخوان فک قرار گرفته و با گذشت زمان، با استخوان دندان یکی می‌شود و حالتی مشابه با ریشه اصلی دندان پیدا می‌کند. ایمپلنت‌های دندانی در واقع یک ریشه مصنوعی هستند که پس از گذشت مدتی عضوی از بدن به حساب می‌آیند. ایمپلنت‌های دندانی که از سه قسمت پایه، اباتمنت و تاج دندان تشکیل می‌شوند، از جنس تیتانیوم بوده و پس از برش روی لثه و ایجاد سوراخ‌هایی توسط دریل‌های مخصوص جایگذاری می‌شوند.

چرا بهداشت پس از ایمپلنت حائز اهمیت است؟

اگرچه ایمپلنت‌های دندانی مشابه با دندان‌های طبیعی هستند اما لازم است بدانید که به خاطر قرار دادن این اجسام خارجی در دهان توصیه‌ها و نکاتی را رعایت کنید. در این صورت با هیچ گونه مشکلی مواجه نخواهید شد. افرادی که از ایمپلنت‌های دندانی استفاده می‌کنند بسیار بیشتر از دیگر افراد در معرض التهابات ناشی از پلاک قرار خواهند داشت. از این رو رعایت بهداشت پس از انجام ایمپلنت در این افراد بسیار حائز اهمیت است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آشنایی کامل با جراحی لیفت سینوس

تجمع هر گونه باکتری، ذرات باقی مانده غذا یا ایجاد پلاک‌ها در اطراف ایمپلنت یا بافت‌های آن می‌تواند موجب عفونت و عدم موفقیت در کاشت ایمپلنت شود. همچنین اگر عفونت به سرعت تشخیص داده نشود ممکن است شخص با بیماری‌هایی مانند پری ایمپلنتایتیس مواجه شود. به موجب آن کاشت ایمپلنت با شکست مواجه می‌گردد.

به طور کلی ایمپلنت‌ها، خود دچار پوسیدگی نمی‌شوند. اما تجمع پلاک‌های میکروبی و جرم در نواحی اطراف آن‌ها می‌تواند التهابات لثه یا استخوان اطراف ایمپلنت را به وجود آورد. از این رو افرادی که از ایمپلنت‌های دندانی استفاده می‌کنند می‌بایست برای رعایت بهداشت حداقل روزی دو بار از مسواک و نخ دندان استفاده نمایند. همچنین این بیماران باید ویزیت‌های دوره‌ای منظمی را با فواصل سه ماهه در سال اول و ۶ ماهه در سال‌های بعد انجام دهند تا این گونه درصد موفقیت و طول عمر ایمپلنت‌های دندانی آن‌ها افزایش یابد.

بهداشت در ایمپلنت

بهداشت در ایمپلنت

مسواک زدن پس از ایمپلنت

یکی از مهم‌ترین مراحل مراقبت از ایمپلنت‌های دندانی مسواک زدن به صورت منظم است تا این گونه ذرات غذا و باکتری‌ها در اطراف ایمپلنت‌ها تجمع نکرده و موجب عفونت نشود. در این خصوص تفاوتی ندارد که شما از مسواک‌های دستی یا برقی برای تمیز کردن ایمپلنت‌ها استفاده نمایید. تنها چیزی که در این مرحله اهمیت می‌یابد این است که مسواک استفاده شده باید از نوع نرم باشد. در این صورت شخص با استفاده از آن می‌تواند به خوبی روی دندان‌ها و پشت دندان‌ها را تمیز کند. از این رو تا حد زیادی بهداشت عمومی دهان خود را رعایت می‌نماید.

بهداشت در ایمپلنت

بهداشت در ایمپلنت

اهمیت نخ دندان پس از کاشت دندان

همان‌ طور که می‌دانید در رعایت بهداشت دهان تنها استفاده از مسواک کافی نخواهد بود، چرا که گاهی اوقات قسمت‌هایی از غذا در لابه‌لای دندان‌ها باقی می‌ماند که با مسواک خارج نمی‌شود و نیاز به استفاده از نخ دندان دارد. از آنجایی که ایمپلنت‌های دندانی نیاز به مراقبت بیشتری خواهند داشت بنابراین می‌بایست از نخ دندان‌های مخصوص ایمپلنت استفاده کرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ایمپلنت دیجیتال بهتر است یا ایمپلنت سنتی

دهان شویه چه کمکی به بهداشت دهان پس از ایمپلنت می کند؟

در افرادی که ایمپلنت‌های دندانی دارند، استفاده از دهانشویه امری بسیار ضروری است. چرا که باعث بهبودی لثه و جلوگیری از عفونت خواهد شد. به طور کلی دهانشویه احتمال وجود هرگونه عفونت دهانی را از میان خواهد برد. البته در خصوص استفاده از دهانشویه می‌بایست با متخصص خود مشورت کرده تا پس از بررسی وضعیت دهان و دندان، دهان‌شویه مناسب را به شما پیشنهاد دهد.

بهداشت در ایمپلنت

بهداشت در ایمپلنت

چکاب منظم دندانپزشکی و رعایت توصیه های متخصص ایمپلنت

از دیگر نکات مهم در رعایت بهداشت ایمپلنت و مراقبت‌های پس از آن، چکاپ و مراجعه مکرر به دندان‌پزشک مربوطه است. ممکن است کوچک‌ترین عفونتی سبب شکست فرآیند ایمپلنت‌ها شود. بنابراین معاینات منظم و بررسی وضعیت کلی دهان و ایمپلنت یکی از مهم‌ترین مواردی است که افراد باید به آن توجه داشته باشند. افرادی که ایمپلنت‌های دندانی را برای کاشت دندان از دست رفته خود انتخاب کرده‌اند، می‌بایست تا یک سال هر سه ماه یک بار و پس از آن سالی دو بار برای بررسی وضعیت بهبود ایمپلنت خود به متخصص مراجعه نمایند.

نحوه نگهداری و بهداشت ایمپلنت‌ های دندانی تا ۴۸ ساعت پس از کاشت ایمپلنت

پس از انجام اینمپلنت تا ۴۸ ساعت لازم است تا با رعایت مواردی مانع از خونریزی، تورم لثه و سوزش آن شوید که عبارتند از:

  • عدم دستکاری منطقه عمل شده
  • استفاده از مسواک نرم
  • قرقره آب نمک ۲ تا ۳ بار در روز به مدت ۲۴ ساعت
  • استراحت به میزان کافی
  • استفاده از کیسه یخ در صورت لزوم
  • رعایت بهداشت دهان و دندان در روز دوم و سوم پس از عمل جراحی
  • گرم کردن ناحیه کبودی برای از بین رفتن اثر آن
بهداشت در ایمپلنت

بهداشت در ایمپلنت

سوالات متداول

  • تا چند روز پس از کاشت ایمپلنت می‌بایست داروهای مسکن و آنتی بیوتیک را مصرف کرد؟

در هنگام کاشت ایمپلنت، اولین قرص در مطب دندان‌پزشک و هنگام جراحی برای شما تجویز می‌شود. پس از آن می‌بایست تا دو روز به صورت مکرر استفاده شود. عموما حدود دو هفته زمان می‌برد تا فردی که ایمپلنت انجام داده است کاهش درد داشته باشد که در طی این دو هفته برای او داروهای مسکن توصیه می‌شود.

  • به چه دلیلی می‌بایست پس از انجام ایمپلنت استراحت کافی نمود؟
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آمادگی برای کاشت ایمپلنت دندان

در صورت عدم استراحت کافی پس از انجام ایمپلنت احتمال بروز بیماری پری ایمپلنتایتیس افزایش می‌یابد که خون‌ریزی و التهاب را موجب می‌شود. همچنین نداشتن استراحت مانع از جوش خوردن درست و صحیح پایه‌های ایمپلنت به استخوان فک خواهد شد که این کار بافت‌های اطراف ایمپلنت را دچار عفونت کرده و فرآیند درمان را با مشکلاتی مواجه می‌سازد.

  • آیا پس از کاشت ایمپلنت احتمال خونریزی بینی وجود دارد؟

در صورتی که کاشت ایمپلنت در فک بالا انجام شده باشد ممکن است فرد خونریزی از بینی داشته باشد که این امر طبیعی بوده و نگران‌کننده نخواهد بود.

بهداشت در ایمپلنت

بهداشت در ایمپلنت

  • نحوه خوابیدن پس از ایمپلنت به چه صورت است؟

پس از انجام ایمپلنت فرد می‌بایست از خوابیدن روی صورت خود خودداری کند. چرا که این کار سبب اختلال در خون‌رسانی خواهد شد. از این رو دندان‌پزشکان توصیه می‌کنند تا سه شب پس از انجام ایمپلنت در دو طرف صورت خود بالش قرار داده تا ناخودآگاه روی صورت نخوابید.

  • درد و ورم و پس از ایمپلنت تا چند روز ادامه‌دار خواهد بود؟

در افراد مختلف درد و ورم پس از ایمپلنت با توجه به میزان جراحی و شرایط فردی متفاوت خواهد بود. عموما درد و ورم در افراد تا ۷۲ ساعت وجود داشته و پس از آن تا حد زیادی کاهش پیدا خواهد کرد.

  • آیا پس از کاشت ایمپلنت ممکن است فرد دچار تب شود؟

در افرادی که کاشت ایمپلنت انجام می‌دهد امکان بروز تب تا حد کمی وجود دارد. اما در اینجا باید توجه داشت که اگر تب نشانه‌ی عفونت باشد می‌بایست سریعا به دندان‌پزشک خود مراجعه کرد.

سخن پایانی

از آنجایی که امروزه بسیاری از افراد با بالا رفتن سن یا از دست دادن دندان خود به سراغ انجام ایمپلنت‌های دندانی می‌روند، بنابراین لازم است تا همه افراد با انجام ایمپلنت‌ها و مراقبت‌های پس از آن آشنایی داشته باشند. در اینجا سعی بر آن داشتیم تا اهمیت رعایت بهداشت در ایمپلنت را برای شما عزیزان بیان نماییم. از این رو خواندن مطالب بالا و رعایت نکات گفته شده می‌تواند طول عمر ایمپلنت‌های شما را چندین برابر کرده و لبخندی زیبا را برای شما به ارمغان آورد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code