تاثیر دارچین بر لثه ها: آیا در درمان دندان درد موثر است؟

دارچین، ادویه ای است که به دلیل خواص درمانی، رایحه گرم و مزه خوبی که دارد، از سال ها پیش مورد استفاده قرار گرفته است. این ادویه از تنه خشک شده درختان خانواده دارچین به دست می آید. عصاره آن نیز از برگ، میوه و گل های دارچین تهیه می شود.

تحقیقات نشان می دهند که مواد تشکیل دهنده دارچین، خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد میکروبی دارند. شاید به همین خاطر باشد که مردم در طول تاریخ، از دارچین برای درمان دندان درد و دیگر ناراحتی ها استفاده کرده اند.

در این مقاله به فوایدی که دارچین می تواند برای لثه ها، سلامت دهان و دندان ها داشته باشد، می پردازیم.

دارچین چگونه با عفونت مبارزه می کند؟

خواص ضد میکروبی دارچین باعث می شوند تا با ذرات بیماری زا مانند باکتری ها و قارچ ها مبارزه کند. از آنجایی کهی باکتری ها و قارچ ها، بسیاری از عفونت های دهانی را به وجود می آورند، دارچین می تواند در درمان عفونت ها و بیماری های دهان موثر واقع شود. از جمله موادی که در دارچین وجود دارد، می توان به سینامیک اسید، سینامالدهید، کومارین، لینالول و فنول اشاره کرد.

خواص ضد میکروبی

سینامالدهید از قوی ترین مواد موجود در دارچین است. مواد مفید دیگری مانند پلی فنول ها نیز در دارچین یافت می شود. این مواد از طریق تخریب دیواره سلولی و جلوگیری از تقسیم سلول، با باکتری ها مبارزه می کنند. تحقیقات نشان داده اند که روغن به دست آمده از چوب دارچین، در مقابل باکتری که پوسیدگی دندان و فرسایش مینا را ایجاد می کند، موثر است.

خواص ضد قارچی

مواد موجود در ادویه دارچین، در مقابل قارچ ها نیز موثر هستند؛ مخصوصا گونه کاندیدا. سویه های کاندیدا، از رایج ترین علل ایجاد عفونت های قارچی در دهان مانند برفک دهانی هستند. وجود مقداری کمی از کاندیدا بر روی پوست و درون بدن، طبیعی است. اما در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، این قارچ به صورت بی رویه رشد می کند و عفونت ایجاد می نماید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ایمپلنت تیتانیومی بهتر است یا ایمپلنت سرامیکی؟

روغن دارچین به صورت مستقیم با قارچ کاندیدا آلبیکنز مبارزه می کند. به علاوه، عصاره دارچین خواص ضد التهابی دارد. هم روغن و هم عصاره دارچین، سد دفاعی و محافظت کننده دهان را تقویت می کنند.  در واقع، روغن به دست آمده از چوب دارچین، از تشکیل بیوفیلم (biofilm) کاندیدا جلوگیری می کند. بیوفیلم، لایه چسبنده حاوی باکتری یا قارچ است که بر روی دندان ها و در دهان تشکیل می شود. با اینکه بیوفیلم در دهان بسیاری از افراد وجود دارد و خطرناک نیست، در صورت عدم رعایت بهداشت دهان می تواند خیلی سریع به پلاک (plaque) تبدیل شود و بیماری لثه ایجاد کند.

پس همانطور که گفته شد، موادی در دارچین یافت می شوند که خواص ضد میکروبی دارند و با باکتری ها و قارچ ها مبارزه می کنند. البته، تاثیر مثبت دارچین بر سلامت دهان و دندان هنوز به طور کامل اثبات نشده است.

درمان عفونت دندان با دارچین

درمان عفونت دندان با دارچین

آیا دارچین در درمان دندان درد موثر است؟

پوسیدگی، وجود باکتری ها و التهاب از اصلی ترین دلایل ایجاد درد در دندان ها، فک و دیگر بخش های دهان هستند. از آنجایی که برخی مواد تشکیل دهنده دارچین با باکتری ها مبارزه می کنند، این ادویه ممکن است در درمان دندان درد موثر باشد. تحقیقات انجام شده نشان می دهد که مصرف روزانه کپسول های پودر دارچین به مدت دو ماه، در کاهش التهاب و سردرد های میگرنی موثر است. بنابراین، خواص ضد التهابی و تسکین دهنده دارچین ممکن است در درمان دندان درد نیز مفید باشد.

همانطور که گفته شد، خواص ضد التهابی دارچین ممکن است در کاهش درد موثر باشند. به علاوه، خاصیت ضد میکروبی این ادویه از بروز عفونت ها جلوگیری می کند.

درمان عفونت دندان با دارچین

درمان عفونت دندان با دارچین

آیا می توان از دارچین برای درمان ژنژیویت استفاده کرد؟

ژنژیویت (gingivitis)، التهاب لثه ها است که در اثر تجمع پلاک یا باکتری ایجاد می شود. معمولا همراه با ورم و خون ریزی است. اگر ژنژیویت به موقع درمان نشود، پیشرفت می کند و بیماری لثه جدی تر می شود. نتایج تحقیقات انجام شده نشان می دهد که روغن دارچین می تواند در جلوگیری از عفونت های لثه موثر باشد. عصاره چوب دارچین، با نوعی باکتری که ژنژیویت و بیماری لثه را به وجود می آورد، مقابله می کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  جراحی کاهش عمق پاکت لثه ای

البته، اثر مثبت دارچین بر سلامت لثه ها هنوز به طور کامل اثبات نشده است.

درمان عفونت دندان با دارچین

درمان عفونت دندان با دارچین

نحوه استفاده از دارچین برای دندان ها و لثه ها

در طب سنتی، دارچین به صورت مسقیم روی قسمت های مختلف دهان قرار داده می شد. برخی افراد، چوب دارچین را می جوند و یا دهان خود را با آب و دارچین شست و شو می دهند. برخی، مخلوطی از دارچین و عسل را روی ناحیه دردناک قرار می دهند. اما، میزان اثر گذاری روش های ذکر شده هنوز مشخص نیست. همچنین، در اکثر تحقیقات انجام شده، عصاره، روغن یا مواد تشکیل دهنده دارچین به کار رفته اند و از ادویه به طور مستقیم استفاده نشده است.

بهترین روش استفاده از دارچین برای دندان ها و لثه ها هنوز مشخص نشده است. البته در مطالعاتی، دارچین به محصولات بهداشت دهان مانند خمیر دندان اضافه شده تا اثرگذاری آن بررسی شود. شواهدی وجود دارد که جویدن آدامس دارچینی به مدت 20 دقیقه، تعداد باکتری های بزاق دهان را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. البته، آدامس های معمولی نیز به میزان کمتری این خاصیت را دارند.

روغن به دست آمده از دارچین از تشکیل بیوفیلم قارچ کاندیدا، در افرادی که از دنچر و ایمپلنت های دندانی استفاده می کنند، جلوگیری می کند. در واقع، می توان این روغن را برای تمیز کردن دنچر ها، ریتینر ها، گارد های دهانی و دیگر ابزاری که درون دهان قرار می گیرند، به کار برد.

به طور کلی، اضافه کردن دارچین یا اجزایی از آن به خمیردندان، دهانشویه، آدامس، چای و غیره می تواند برای سلامت دهان و دندان مفید باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  هر آنچه که باید در مورد فرنکتومی (frenectomy) بدانید

عوارض جانبی احتمالی

به طور کلی، استفاده از دارچین برای انسان ها خطری ندارد. هیچ شواهدی مبنی بر سمی بودن دارچین برای سلول های دهان وجود ندارد. با این حال، استفاده از این ماده ممکن است برای برخی مشکل ایجاد کند؛ مخصوصا کسانی که دارچین را به صورت مستقیم در دهان قرار می دهند.

محققان دریافته اند که استفاده بیش از حد از عصاره دارچین می تواند مینای دندان ها را تغییر دهد و باعث تغییر رنگ دندان ها شود. همچنین، برخی افراد به دارچین و مواد سازنده آن حساسیت دارند و مصرف آن باعث التهاب و ورم در دهان و لب هایشان می شود. افرادی که به دارچین حساس هستند و آلرژی دارند، ممکن است علائم زیر را نشان دهند:

  • ورم
  • سوزش
  • درد
  • حساسیت پوستی

از آنجایی که دارچین، حاوی میزان زیادی کومارین است، استفاده زیاد از این ادویه در غذا ها ممکن است خطراتی برای سلامتی ایجاد نماید.

کلام آخر

همانطور که گفته شد، عصاره ها و روغن های به دست آمده از دارچین می توانند در پیشگیری از پوسیدگی دندان ها و بیماری لثه نقش داشته باشند. دارچین خواص ضد التهابی و ضد میکروبی دارد؛ در نتیجه، استفاده از خمیر دندان ها و دهانشویه های حاوی دارچین می تواند در تسکین درد موثر واقع شود.

درمان های خانگی مانند جویدن چوب دارچین ممکن است بی تاثیر باشد. همچنین، افرادی هستند که به این ادویه و مواد تشکیل دهنده آن حساسیت و آلرژی دارند.

قبل از استفاده از محصولات بهداشتی دهان که حاوی دارچین هستند، با دندانپزشک خود مشورت کنید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code