نمایان شدن ریشه دندان ها و درمان آن

ریشه نمایان شده دندان ها می تواند ناراحت کننده و مشکل زا باشد. ممکن است در هنگام مسواک زدن و یا خوردن غذا، دندان ها دچار درد و حساسیت شوند. در اثر تحلیل و عقب رفتن لثه ها، ریشه دندان ها قابل مشاهده می شوند. برخی صدمات فیزیکی نیز، این مشکل را ایجاد می کنند.

با افزایش سن، احتمال عقب رفتن و تحلیل لثه ها افزایش می یابد؛ حتی اگر بهداشت دهان و دندان به بهترین شکل رعایت شود. نمایان شدن ریشه دندان ها معمولا نشانه ای از بیماری لثه است. آمار های بدست آمده نشان می دهند که حدود 23% از بزرگسالان، تحلیل لثه بیش از 3 میلی متر دارند.

در ادامه این مقاله، به علائم و عوارض نمایان شدن ریشه دندان ها و روش های درمان آن می پردازیم.

علائم مشخص و نمایان شدن ریشه دندان ها چیست؟

موارد زیر از نشانه های نمایان شدن ریشه دندان ها است. بسته به علت مشخص شدن ریشه ها، علائم متفاوت خواهند بود. در برخی موارد، هیچ علامت خاصی وجود ندارد.

• حساس شدن لثه ها. اگر ریشه دندان ها نمایان شده باشند، ممکن است لثه هایتان کمی دردناک و حساس بشوند؛ مخصوصا در زمان مسواک زدن.
  • بلند تر شدن دندان ها. اگر لثه هایتان دچار تحلیل شده باشند، دندان ها ظاهری بلند تر پیدا می کنند.
  • درد و التهاب. اگر اعصاب یا پالپ دندان ها عفونی شده باشد، ممکن است دردهای شدیدی را تجربه کنید.
  • تغییر رنگ دندان ها. اگر دندان ها پوسیده شده باشند، ممکن است متوجه تغییر رنگ آن ها بشوید.
  • حساس شدن دندان ها. ممکن است دندان ها حساس شده باشند و در هنگام مسواک زدن، احساس درد داشته باشید. همچنین، امکان دارد خوردن غذا های داغ، سرد، ترش، اسیدی یا شیرین در دندان ها درد ایجاد کند.
تحلیل لثه و درمان

چه عواملی سبب نمایان شدن ریشه دندان ها می شود؟

اگر ریشه دندان ها قابل رویت باشد، معمولا نشان دهنده وجود بیماری لثه یا تحلیل لثه ها است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  شکستگی ایمپلنت دندان

بیماری لثه

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند منجر به ایجاد بیماری لثه شود. باکتری های موجود در پلاک (plaque) وارد فضای میان دندان و لثه می شوند و عفونت به وجود می آورند.

در بیماری لثه شدید، استخوان های اطراف دندان ها نیز تحلیل می یابند و ریشه دندان ها مشخص می شود.

تحلیل و عقب رفتن لثه ها

موارد زیر می توانند باعث عقب رفتن لثه ها شوند:

• بیماری لثه
  • افزایش سن
  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • عوامل ژنتیکی

دیگر عوامل

بیماری لثه و عقب رفتن بافت نرم از روی دندان ها از رایج ترین دلایل نمایان شدن ریشه هستند. اما عوامل متعدد دیگری نیز می توانند این مشکل را ایجاد کنند؛ برای مثال:

• مسواک زدن بسیار محکم. تحقیقات انجام شده نشان داده است که محکم مسواک زدن می تواند با تحلیل لثه در ارتباط باشد.
  • مصرف تنباکو. همه انواع محصولات تنباکو ریسک ابتلا به بیماری لثه را افزایش می دهند. بیماری لثه در اکثر موارد باعث عقب رفتن لثه ها می شود.
  • دندان قروچه. ساییدن و فشردن دندان ها به یکدیگر می تواند باعث آسیب به لثه ها شود. بسیاری از افراد در هنگام خواب دندان هایشان را به یکدیگر می سایند.
  • جراحت. آسیب و صدمه فیزیکی به دهان می تواند سبب نمایان شدن ریشه دندان ها شود.
  • غیر هم ترازی و نامرتبی دندان ها. اگر دندان های شما هم تراز نباشند، احتمال تحلیل و عقب رفتن لثه ها افزایش می یابد.

درمان ریشه نمایان شده

روش درمان ریشه نمایان شده دندان ها به علت ایجاد آن بستگی دارد. بر اساس علت قابل مشاهده شدن ریشه دندان ها، می توان به روش های درمانی زیر اشاره کرد:

تحلیل و عقب رفتن لثه ها

روکش دندانی (crown)

روکش دندانی پوششی است که برای محافظت بر روی دندان ها قرار می گیرد. ممکن است روکش بتواند ریشه نمایان شده دندان را بپوشاند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پیشگیری و درمان ژینژیویت (التهاب لثه) در کودکان

ماسک ژینژیوال (gingival mask)

اگر لثه های شما شدیدا دچار تحلیل شده باشند، ممکن است دندانپزشک از ماسک ژینژیوال برای درمان استفاده نماید. این ماسک، در واقع یک بافت نرم مصنوعی است که روی لثه های تحلیل رفته را می پوشاند.

پیوند لثه (gum graft)

دندانپزشک قطعه ای از بافت نرم سالم سقف دهان را بر می دارد و قسمت تحلیل رفته لثه را با آن می پوشاند.

جراحی فلپ (flap surgery)

در حین جراحی فلپ، دندانپزشک جراح برشی کوچک در لثه ها ایجاد می کند. سپس، تارتار و باکتری تجمع یافته در زیر لثه ها را از بین می برد. در نهایت، ریشه نمایان شده دندان ها را مجددا می پوشاند.

بیماری لثه

جرم گیری دندان ها

با انجام جرم گیری، دندانپزشک باکتری و تارتار تجمع یافته در زیر خط لثه را از بین می برد.

تسطیح سطح ریشه (root planning)

دندانپزشک سطوح ریشه را صاف و هموار می کند تا از تجمع بیشتر باکتری ها جلوگیری شود.

جراحی

اگر تحلیل و عقب رفتن لثه های شما بسیار شدید باشد، امکان دارد دندانپزشک انجام جراحی فلپ و یا پیوند لثه را به شما پیشنهاد دهد.

عصب کشی (root canal)

اگر ریشه دندان های شما دچار عفونت شوند، ممکن است نیاز باشد که پروسه عصب کشی را انجام دهید. طی پروسه عصب کشی، دندانپزشک بخش عفونی دندان را برمی دارد.

دندان قروچه

درمان دندان قروچه به علت ایجاد آن بستگی دارد. اگر در طول روز دندان هایتان را به یکدیگر می سایید، در مرحله اول باید از انجام این عادت آگاه شوید. اگر در طول شب دندان قروچه می کنید، دندانپزشک ممکن است استفاده از گارد دهانی را به شما پیشنهاد دهد.

غیر هم ترازی دندان ها

دندانپزشک می تواند غیر هم ترازی دندان ها را با روش های متعددی درمان کند؛ مانند:

• بریس ارتودنسی
  • ریتینر ها (retainers)
  • الاینر های شفاف
  • کشیدن دندان
  • جراحی

آیا می توان نمایان شدن ریشه دندان ها را با روش های خانگی درمان کرد؟

اگر برای درمان نمایان شدن ریشه دندان ها به دندانپزشک متخصص مراجعه نکنید، وضعیت لثه های شما بد تر خواهد شد. اگر احساس می کنید که لثه هایتان تحلیل رفته اند، با دندانپزشک متخصص مشورت کنید. با درمان به موقع، می توان از پیچیدگی ها و مشکلات بیشتر جلوگیری کرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  داروهای مناسب پس از کاشت ایمپلنت شامل چه مواردی است؟

پیشگیری از تحلیل لثه ها و مشخص شدن ریشه دندان ها

برخی افراد، به صورت ژنتیکی بیشتر مستعد تحلیل و عقب رفتن لثه ها هستند. تغییر عوامل ژنتیکی امکان پذیر نیست؛ اما می توانید با رعایت برخی نکات، احتمال عقب رفتن لثه ها را کاهش دهید. از جمله عواملی که احتمال نمایان شدن لثه ها را افزایش می دهند، می توان به کشیدن سیگار، تجمع پلاک و درست مسواک نزدن اشاره کرد.

برای کاهش احتمال نمایان شدن ریشه دندان ها، به نکات زیر توجه کنید:

• به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید. برای انجام چکاپ، به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید. در صورت وجود بیماری یا تحلیل لثه ها، دندانپزشک خیلی سریع متوجه می شود و درمان را آغاز می کند.
  • از مصرف محصولات تنباکو بپرهیزید. بیش از 40 درصد افراد بین 20 تا 64 سال که سیگار می کشند، دچار بیماری لثه می شوند. مسلما ترک سیگار دشوار است؛ اما می توانید در این باره با دندانپزشک و پزشک خود مشورت کنید تا در این مسیر به شما کمک کنند.
  • به طور منظم مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. پیشنهاد می شود که حداقل روزی دو بار مسواک بزنید و یک بار نخ دندان بکشید.
  • خیلی محکم و خشن مسواک نزنید. استفاده از مسواک هایی با موهای بسیار زبر و یا محکم کشیدن مسواک بر روی دندان ها می تواند باعث آسیب به لثه ها و نمایان شدن ریشه دندان ها شود.
  • از سایش دندان ها به یکدیگر بپرهزید. فشار ناشی از سایش دندان ها به یکدیگر می تواند باعث تحلیل و عقب رفتن لثه ها شود. برای جلوگیری از دندان قروچه در هنگام خواب، می توانید از گارد دهانی (mouth guard) استفاده نمایید.
تحلیل لثه و درمان

بیماری و تحلیل و عقب رفتن لثه ها، اغلب باعث نمایان شدن ریشه دندان ها می شود. حتی اگر بهداشت دهان و دندان را به نحو احسن رعایت کنید، باز هم امکان مشخص شدن ریشه دندان ها وجود دارد.

اگر دندان هایتان حساس و دردناک شده اند، بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید. مانند بسیاری از مشکلات دندان، نمایان شدن ریشه ها با گذشت زمان بد تر می شود. در نتیجه، هر چه سریع تر نسبت به درمان اقدام نمایید بهتر است.