تاثیر بیماری لثه بر بیماری فشار خون

متخصصان بر این باورند که سلامت دهان و دندان می تواند از رشد باکتری که بر فشار خون تاثیر می گذارد، جلوگیری کند. عدم رعایت بهداشت دهان، زمینه را برای ابتلا به بسیاری از بیماری ها فراهم می کند. محققان دریافته اند که مشکلات مربوط به لثه ها می تواند بر درمان فشار خون اثر بگذارد. در واقع، بیماری های لثه روند درمان فشار خون را دشوار تر می کنند.

نتایج تحقیقات نشان داده است که فشار خون افرادی که به بیماری لثه دچار هستند، معمولا بالا تر است. کنترل فشار خون بالا در افرادی که مشکلات لثه دارند، سخت تر است. در افرادی که به بیماری فشار خون مبتلا هستند و همزمان بیماری لثه دارند، 20 درصد بیشتر ممکن است که فشار خون با مصرف دارو کنترل نشود (نسبت به افرادی که فشار خون بالا دارند ولی بیماری لثه ندارند).

بر اساس آمارگیری که بین سال های 2009 و 2014 در آمریکا انجام شد، 52 درصد از بزرگسالان زیر 30 سالی که فشار خون بالایی داشتند، از مشکلات لثه نیز رنج می بردند.12 درصد از این افراد، دچار بیماری لثه شدید و حاد بودند. طبق یافته ها، هر چه شدت بیماری لثه افزایش می یابد، فشار خون نیز بیشتر می شود.

چرا میان بیماری لثه و بیماری فشار خون ارتباط وجود دارد؟

رابطه ای کاملا منطقی میان بیماری لثه و بیماری فشار خون وجود دارد. می دانیم که اگر بیماری پریودنتال به موقع کنترل نشود، التهاب و عفونت پیشرفت می کند و بیماری های قلبی-عروقی ایجاد می شود. زمانی که در رگ های خونی، التهابی وجود داشته باشد، دیواره های عروق به تدریج ضخیم می شوند و پلاک های سخت شونده ای در رگ ها ایجاد می شود. بدین ترتیب، جریان خون کاهش پیدا می کند و احتمال سکته و حمله قلبی بیشتر می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چگونگی انتخاب بهترین برند برای ایمپلنت دندان

سر انسان با سایر نقاط بدن در ارتباط است. بنابراین اتفاقاتی که در دهان پیش می آید،  بر تمام نقاط بدن تاثیر می گذارد. اگر در دهان عفونتی وجود داشته باشد، می تواند به دیگر بخش های بدن نیز برود و اعضای مختلف بدن را تحت تاثیر قرار دهد. در نتیجه، مشکلات دهان فقط مربوط به محوطه دهان نیستند.

بیماری لثه مشکل رایجی است

حدود نیمی از افراد بالای 30 سال، نوعی از بیماری لثه را تجربه می کنند. در مراحل اولیه بیماری پریودنتال، لثه ها قرمز و متورم می شوند و برخی اوقات خونریزی می کنند. مراحل ابتدایی بیماری را ژنژیویت (gingivitis) می نامیم.

مراحل پیشرفته بیماری لثه، پریودنتیت (periodontitis) نامیده می شود. در پریودنتیت، لثه ها از دندان ها جدا می شوند و امکان لق شدن یا افتادن دندان ها وجود دارد. ممکن است استخوان فک نیز دچار تحلیل شود. بسیاری از افراد بالای 65 سال، از بیماری لثه حاد رنج می برند.

باید توجه داشته باشید که در مراحل اولیه بیماری لثه، علائم خاصی وجود ندارد. در نتیجه در ابتدای بیماری، بسیاری متوجه آن نمی شوند. در اینجا است که مراجعه منظم به دندانپزشک برای چکاپ، اهمیت خود را نشان می دهد. دندانپزشک می تواند با معاینه دندان ها و لثه ها، به وجود بیماری لثه پی ببرد و در صورت نیاز، درمان را آغاز کند. همانطور که گفته شد، عوارض بیماری لثه فقط به دهان محدود نمی شود. در نتیجه، درمان به موقع آن می تواند از بروز مشکلات جدی تر جلوگیری کند.

همه چیز به باکتری های موجود در دهان برمی گردد

دهان پر از باکتری های مختلف است. رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده صحیح از مسواک و نخ دندان می تواند این باکتری ها را تحت کنترل نگه دارد. در مقابل، عدم توجه به بهداشت دهان باعث می شود باکتری ها تجمع پیدا کنند و به تدریج عفونت و بیماری لثه ایجاد می شود. در این حالت، اگر بیماری لثه به موقع درمان نشود، احتمال بروز مشکلات مزمن در سایر بخش های بدن بیشتر می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پریودنتیت چیست؟ (Periodontitis)

فاکتور های التهابی و باکتری ها ممکن است وارد جریان خون شوند و از این طریق بر سلامت عمومی فرد تاثیر بگذارند. برای مثال، باکتری ها و فاکتور های التهابی می توانند در روند بیماری تصلب شرایین (atherosclerosis) اثر داشته باشند. به تجمع چربی ها و کلسترول در دیواره شریان ها، تصلب شرایین گفته می شود. فاکتور های التهابی، شدت این بیماری را افزایش می دهند. در اثر تصلب شرایین، فشار خون نیز بالا می رود. در بیماری لثه، ممکن است باکتری ها و برخی فاکتور های التهابی وارد جریان خون شوند. در نتیجه، بیماری لثه می تواند با تصلب شرایین و افزایش فشار خون در ارتباط باشد.

همانطور که گفته شد، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی، در افرادی که به پریودنتیت مبتلا هستند، بیشتر است.

تاثیر بیماری لثه بر بیماری فشار خون

چه زمان باید به دندانپزشک مراجعه کنید؟

برخی دندانپزشکان بر این باورند که التهاب ناشی از بیماری لثه می تواند از شدت اثرگذاری داروهای فشار خون بکاهد. در نتیجه، فشر خون از کنترل خارج می شود. به طور کلی، سلامت دهان و دندان ها با سلامت قلب و عروق مرتبط است.

افرادی که بیماری قلبی و فشار خون بالا دارند، باید به خوبی از دندان هایشان مراقبت کنند و هر 6 ماه به دندانپزشک مراجعه نمایند. دندانپزشک در هر ویزیت، سلامت لثه ها و دندان ها را بررسی می کند. کنترل بیماری لثه در فردی که دچار التهاب فعال است، به مراتب دشوار تر است.

تغییر عادات زندگی مانند رژیم غذایی و انجام درمان های دندانپزشکی برای بهبود بیماری لثه، در کاهش فشار خون نقش دارد. با انجام این کار ها، احساس نیاز به داروهای فشار خون کاهش می یابد. به طور کلی، همه افراد باید به خوبی از دندان ها و لثه های خود مراقبت کنند. اما افرادی که از بیماری فشار خون رنج می برند، باید توجه ویژه تری نسبت به سلامت دهان داشته باشند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آمادگی برای کاشت ایمپلنت دندان

اگر در خانواده شما، سابقه بیماری فشار خون و یا سکته قلبی وجود دارد، بهتر است به بهداشت دهان خود توجه ویژه تری داشته باشید. توصیه می شود به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید تا در صورت وجود مشکل، درمان سریعا آغاز شود.

اگر به بیماری لثه دچار شده اید و در خانواده شما سابقه حملات قلبی، سکته و یا دیابت وجود دارد، بهتر است هر چه سریع تر نسبت به درمان بیماری پریودنتال اقدام کنید. به یاد داشته باشید که بیماری های مربوط به لثه ها، بر سلامت عمومی فرد تاثیر دارند.