آیا بیماری لثه با آلزایمر ارتباط دارد؟

تحقیقات جدید نشان داده اند که میان باکتری به وجود آورنده بیماری لثه و بیماری آلزایمر (Alzheimer’s disease)، ارتباطی وجود دارد. البته، محققان هنوز از این یافته خود به طور کامل مطمئن نیستند.

آیا باکتری که بیماری لثه را ایجاد می کند، در ابتلا به آلزایمر نیز نقش دارد؟

تحقیقات انجام شده در این زمینه، نشانگر ارتباط احتمالی بین این دو بیماری است. در این صورت، می توان از روش های جدیدی برای درمان آلزایمر استفاده کرد. البته برخی محققان و پزشکان در مورد تایید ارتباط این دو بیماری، مردد هستند.

طی این مطالعات، محققان بافت مغز افرادی را که قبل از مرگ به آلزایمر مبتلا بودند، مورد بررسی قرار دادند. در بافت مغزآن ها، باکتری را یافتند که عامل بیماری لثه نیز هست. همچنین، ماده وراثتی این باکتری در مایع نخاعی بیماران آلزایمری پیدا شد. به علاوه، آنزیم های توکسیک این باکتری از نمونه های مغزی بیماران آلزایمری جدا شد. هر چه آنزیم های توکسیک باکتری بیشتر باشند، پروتئین های مرتبط با بیماری آلزایمر نیز افزایش پیدا می کنند. از پروتئین های مرتبط با آلزایمر می توان به یوبیکیتین (ubiquitin) و تائو (tau) اشاره کرد.

تحقیقات انجام شده بر روی موش های آزمایشگاهی نیز، ارتباط این باکتری با بیماری آلزایمر را تایید می کند. در واقع محققان، لثه موش های سالم را به باکتری پورفیروموناس ژینژیوالیس آلوده کردند. با گذشت زمان، این باکتری از مغز حیوانات جدا شد. در این موش ها، آسیب و صدمه به سلول های عصبی هم مشاهده شد و میزان پروتئین بتا-آمیلوئید افزایش یافت. پروتئین های بتا-آمیلوئید به یکدیگر می چسبند و پلاک هایی  را (plaque) در مغز افراد مبتلا به آلزایمر ایجاد می کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تحلیل لثه چیست؟

پژوهشگران توانستند با استفاده از مولکولی که به آنزیم های توکسیک باکتری می چسبد، عفونت باکتریایی موجود در مغز را درمان کنند. با برطرف شدن عفونت باکتریایی، تولید بتا-آمیلوئید کاهش می یابد و سلول های عصبی به میزان کمتری آسیب می بینند. از آنجایی که این باکتری برای بدست آوردن مواد غذایی و تولید انرژی به آنزیم وابسته است، این روش درمانی جواب می دهد. در نتیجه، می توان از این راه، برای درمان آلزایمر کمک گرفت.

عفونت ها و بیماری آلزایمر

این یافته ها بسیار جالب و شگفت انگیز هستند. البته، هنوز به طور کامل اثبات نشده اند. باید شواهد بیشتری برای ارتباط بیماری آلزایمر با باکتری به وجود آورنده بیماری لثه، بدست آید. این تحقیق باید به صورت گسترده تری انجام شود و افراد بیشتری مورد مطالعه قرار بگیرند. تنها در این صورت است که می توان رابطه میان این دو بیماری را اثبات کرد.

در واقع، ارتباط میان این دو بیماری بسیار پیچیده است. برای مثال، نمی توان گفت که اگر از نخ دندان استفاده نکنید، به آلزایمر دچار می شوید. همچنین، نمی توان گفت که اگر بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید، به آلزایمر دچار نمی شوید. ارتباط بین آلزایمر و بیماری لثه، بدین گونه نیست.

البته به طور کلی، ابتلا به عفونت ها در ایجاد بیماری آلزایمر نقش دارد. برخی محققان بر این باورند که تولید بتا-آمیلوئید، در واقع نوعی واکنش دفاعی است و بتا-آمیلوئید یک پپتید ضدباکتریایی است که بخشی از پاسخ ایمنی مغز در برابر عفونت ها محسوب می شود. اگر پاسخ مغز به عفونت بسیار شدید باشد، این پپتید ها تجمع پیدا می کنند و ممکن است پلاک هایی در مغز تشکیل شود. این پلاک ها می توانند منجر به ایجاد آلزایمر شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا بیماری لثه خطرناک است؟

بسیاری از میکروب ها، مانند باکتری ها و ویروس ها، می توانند چنین پاسخی را در مغز ایجاد کنند. برای مثال، هرپس ویروس ها ممکن است تولید بتا-آمیلوئید را افزایش دهند. برای حفظ مغز از آسیب میکروب ها، پلاک هایی در مغز شکل می گیرد.

ارتباط سلامت دندان ها با سلامت عمومی بدن

تحقیقات در مورد ارتباط بیماری لثه با آلزایمر، همچنان ادامه دارد. باید به خاطر داشته باشیم که بیماری آلزایمر بسیار پیچیده است و حذف آنزیم های توکسیک یا عوامل عفونی ممکن است برای درمان آن کافی نباشد. آلزایمر بیماری است که طی 15 الی 20 سال شکل می گیرد و عوامل متعددی در پیدایش و گسترش آن نقش دارند. از جمله این عوامل می توان به سن، جنس و ژنتیک اشاره کرد.

نوع و میزان ارتباط آلزایمر با سلامت دندان ها هنوز به طور کامل مشخص نشده و باید بیشتر مورد مطالعه قرار بگیرد. البته، در این که باید بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید و به خوبی مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، شکی نیست. توصیه می شود هر شش ماه، برای انجام چکاپ به دندانپزشک مراجعه نمایید.

اشتباه برخی افراد این است که سلامت دهان را از سلامت سایر بخش های بدن جدا می دانند. این باور غلط است. بیماری های دهان تاثیری مستقیم در سلامت عمومی بدن فرد دارند. برای مثال، بیماری لثه با دیگر مشکلات سلامتی مانند دیابت، سکته و بیماری های قلبی مرتبط است.

بیماری لثه و آلزایمر

همانطور که گفته شد، میان آلزایمر و بیماری لثه رابطه علت و معلولی وجود ندارد. این رابطه بسیار پیچیده تر است و هنوز به طور کلی، برای ما مشخص نیست. اما، رابطه میان این دو بیماری به اندازه ای هست که شایان توجه و تامل باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مرگ دندان چیست و چه علائمی دارد؟

توصیه می شود در صورتی که برای لثه هایتان مشکلی به وجود آمده است، هر چه سریع تر برای درمان آن اقدام نمایید؛ چراکه بیماری و مشکلات لثه می تواند بر سلامت عمومی بدن نیز تاثیر بگذارد.